Communicatietraining in Kumi inspireert en verbindt
Van 8 tot 10 april jl. kwamen medewerkers van Child Care Africa Uganda en medewerkers van lokale partner Hope for the Children in Kumi bij elkaar voor een tweedaagse training ’Communiceren met kinderen’. Deze training werd verzorgd door Wilma Kok van Naranda. Iris en Elias Okiror, coördinatoren scholarships bij CCA, delen de ervaringen die tijdens deze waardevolle dagen werden opgedaan:
Op maandag kwamen alle deelnemers in Kumi aan vanuit de verschillende dorpen in Karamoja waar men woont en werkt. Op dinsdag startten we met de training. In de ochtend gaf Wilma les over emoties en respectvolle manieren waarop kinderen (al dan niet met een handicap) benaderd kunnen worden. Wilma legt uit dat men er in de Afrikaanse cultuur vanuit gaat dat kinderen met een beperking moeite hebben met uiten van emoties en het aangaan van vriendschappen. Men denkt per definitie dat kinderen op dit vlak ’uit balans’ zijn. De boodschap van Wilma: Probeer te zien dat ieder kind ‘in balans’ kan komen en kan groeien en ontwikkelen als het gaat om communicatie, uiten van emoties en aangaan van vriendschappen.
Tijdens de cursus werd ingegaan op het verschil tussen gevoelens en emoties — iets wat voor velen nieuw was. Daarnaast stonden de werkers stil bij de wijze van benadering van kinderen: zien we ze echt, of nemen we meteen de leiding? Er werd uitleg gegeven over het “child initiative”-model: oogcontact maken, bevestigen, samen plannen maken en beurten nemen. Dit werd erg positief ontvangen!
In de middag introduceerde Wilma de vriendschapskaarten. Elke medewerker kreeg een eigen set. Deze kaarten zijn een praktisch hulpmiddel bij het oplossen van misverstanden of conflicten. De deelnemers kregen een eigen, grotere set kaarten, die ze zelf kunnen gebruiken voor grotere groepen op scholen.

Gedurende de woensdag oefenden de deelnemers aan de cursus door zelf met kinderen aan de slag te gaan met de vriendschapskaarten. Het was prachtig om te zien hoe open en leergierig iedereen was. Eén kind schreef zelfs zijn kaarten over op papier om ze mee naar huis te nemen: “Dit gaat mij en mijn familie helpen,” zei hij. In de groep werden ervaringen met gebruik van de kaarten uitgewisseld en werden teamactiviteiten rond communicatie gedaan. Aan het eind van de dag ontvingen alle deelnemers aan de cursus een certificaat en op donderdag nam de groep na het ontbijt afscheid van elkaar.

In de feedback van de deelnemers aan de training lezen we dat wordt terug gekeken op zeer waardevolle cursusdagen:
- “Ik heb geleerd hoe ik een kindvriendelijk kan benaderen om een eerlijke relatie op te bouwen.”
- “Ik schaam me dat ik het zo lang verkeerd heb gedaan, maar nu heb ik de juiste tools.”
- “Ik heb een praktisch hulpmiddel dat ik mee kan nemen naar het dorp.”
- “Ik heb geleerd om niet te spreken als mijn emoties aan de top van de woede-ijsberg zitten.”
Iris schrijft: ‘We kijken vol dankbaarheid terug op deze mooie week en bedanken Wilma en alle deelnemers voor de inzet en betrokkenheid bij deze training!”